«Sjøl har jeg alltid vært ei kjerring, alltid gjort de riktige tinga» seier ein av karakterane i novellesamlinga «Jeg har hørt det er fint der», av Tom Ingar Eliassen – den andre samlinga til denne forfattaren. Hos ein annan heiter det: «Jeg har ofte vært altfor tilbakeholden i livet, ikke grepet øyeblikkene». Desse to er blant dei heldigare stilte vi møter i dei tretten novellene. Dei fleste karakterane er på kollisjonskurs med lagnaden, og dei som i det heile tatt taklar det, taklar det ikkje alltid på ein god måte.
I 2016 gav Frode
Grytten ut novellesamlinga «Menn som ingen treng», og denne tittelen kunne
passa på boka til Eliassen óg. I tolv av tekstane er det menn som står i sentrum;
den trettande handlar om ei kvinne som er blitt forlaten av ektemann og son.
Etter det har ho slått seg saman med ein forfylla og labil mann, og når
handlinga tilspissar seg mot slutten, seier ho at dei kan stikke til Syden, for
ho «har hørt det er fint der». Blant dei mennene vi elles møter, er fleire arbeidslause
eller har jobbar dei ikkje meistrar; dei er ute av stand til å stille opp for
kvinnene sine; dei er håna av sambygdingar eller dei har meldt seg ut av
fellesskapet og lever i si eiga verd. Med nokre unntak.
Tom Ingar
Eliassen er flink til å byggje opp ei novelle. Han porsjonerer ut informasjon i
passelege mengder og til rett tid, og i dei fleste tekstane blir ikkje all
underteksten avslørt; det står gjerne att litt som lesaren får å undre seg
over. Eg likar også måten han har det med å avrunde på – novellene endar som
regel opp i ein vaklande balanse som står godt til innhaldet.
For denne
lesaren er det to noveller i samlinga, som stikk seg positivt ut. Den lengste
teksten i boka – «Blue Hawaii», og «Hvor ligger Halvorsen?». I begge desse
novellene slepper forfattaren karakterane laus på einannan i eit slags
kammerspel – dialogane flyt godt, og til tider dirrar det, trass i at det kan
vera vel aparte tema for samtalane. I den første teksten møter vi to ektepar
som møtest til middag. Gjestene er underdogs; han er utan arbeid, og dei
strever for å takle at ho ikkje kan få barn. Verten har nett fått ny jobb; han
har dobla løna si og skal markere seg ved å servere Kobe-biff som han skal
steike på ein grill han ikkje får tent. Hovudpersonen i den andre kjem heim til
bygda der han vaks opp og oppsøkjer gamlekjærasten sin, og dei tenkjer tilbake
til ei dramatisk ulukke som skjedde medan dei var saman.
«Jeg har hørt
det er fint der», er ei ujamn bok. Hadde Eliassen luka ut dei svakaste tekstane,
ville han endt opp med ei heiderleg novellesamling. Det ser ut for meg som om
han somme stader er inspirert av Beckett eller Askildsen, men at han kanskje
ikkje har fordøya inspirasjonen godt nok. Andre stader opererer han i
grenselandet mellom fantasi, flukt og røyndom. Han tek han heilt ut i «Pleasure
Island», og får det til. Når det ikkje går like bra med somme av dei andre
tekstane, lurer eg på om det kan ha å gjera med at sujetta er for ubetydelege;
at han har gitt seg sjølv for lite å jobbe med.
Synsvinkel og
språk: I åtte av novellene er synsvinkelen hos hovudpersonen, mens han nyttar
tredje person i dei fem siste. Språktona varierer mellom eit munnleg prega,
radikalt bokmål og konservativt riksmål. Det kan sjå ut til at forfattaren
nyttar språket til å karakterisere personar og miljø; at jo eldre personar det
dreier seg om, desto meir gammaldags blir tona. Ettersom dette ikkje er
konsekvent, kan en også tenkje seg at han ikkje har funne si særeigne stemme. Men
ein kunstnar har lov til å vera på veg, og det er Eliassen definitivt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar