Kommentar 2017: Bokmelding
frå Klassekampen våren 2013. Eg blei veldig begeistra over denne boka, både
fordi ho inneheld gode tekstar, og fordi ho stimulerer til lesing av svenske
forfattarar som ein kanskje ikkje kjenner så godt hos oss. I ettertid har eg
hatt spesiell glede av å lesa dei siste diktsamlingane til Karl Vennberg, som
eg sikkert vil komma tilbake til.
Agneta Pleijel.
Eit sentralt namn i svensk etterkrigslitteratur, både som romanforfattar,
lyrikar, kritikar og essayist. Redaktør for Ord & Bild. Kultursjef i
Aftonbladet. Leiar for den svenske PEN-klubben. Fleire av verka hennar er
omsett til norsk; likevel har ho ikkje fått mye merksemd her til lands. I fjor
gav ho ut ei samling tekstar om litteratur, den eldste skriven i 1965, mens dei
ferskaste er frå 2011. Bokmeldingar og essay om einannan, sett inn i ei ramme
der forfattaren ser tilbake, samtidig som ho demonstrerer synet sitt på
litteratur og nå og da også på politikk. Ingenting verkar gammalt. Alt er
aktuelt.
«Litteratur för amatörer» heiter samlinga. Amatørar
sjølvsagt i den opphavlege tydinga av ordet, og det har med kjærleik å gjøra.
Pleijel er ein slik amatør sjølv òg, og det viser ho i alt ho skriv i denne
boka. Samtidig uttrykker ho seg på eit så uakademisk vis at ein slett ikkje må
vera spesialist for å ha glede av artiklane. Eg har ikkje lese mange bøker om
bøker eg har likt betre enn denne.
Det handlar mest
om svensk litteratur, både dikt og prosa. Ho startar friskt med Bengt Emil
Johnson, konkretist frå sekstitalet som gav ut lyddikt – «Gubbdrunkning» og
«Släpkoppel från vida världen», og endar med ein lang seksjon om ei av
heltinnene sine: Birgitta Trotzig, som eg har fått det travelt med å lesa.
Tranströmer skriv ho langt og inspirert om, og ho er fleire gonger innom Karl
Vennberg. Ho får ein aldrande norsk mannleg lesar til å fatte interesse for Anna
Maria Lenngren og Fredrika Bremer, spesielt Lenngren, som var ein samtidig av
Bellman, og som svenske litteratar har lese og skrive om, utan å få med seg
ironien i tekstane hennar. Pleijel skreiv om henne i 1977, i «Författarnas
litteraturhistoria». Teksten er like frisk i dag, og ein av dei mest
engasjerande i boka. Så skriv ho om Verner von Heidenstam og Erik Axel
Karlfeldt under tittelen «Innsyn hos herrarna». To diktarar frå 1800-talet som
dei fleste feministar ville fryda seg over å plukke fjøra av. Men ikkje
Pleijel. Det er aldri tvil om kor ho står i kjønnskampen, men ho les desse to
som barn av si tid og turnerer dei slik ein turnerer eldre skyldfolk som ein er
glad i og ser forsonlege trekk hos, gjennom dei håplause synspunkta dei med
brask og bram legg for dagen. Stort sett er det kjente namn ho skriv om, men
Kjell Johansson har passert under radaren min. Ein forfattar i same segment som
vår eiga Britt Karin Larsen; naturlegvis interessant.
Når Pleijel
flytter seg ut av Sverige, går ho helst til Aust-Europa. Bl.a. Milosz, Herbert
og Gombrowicz. Og eit vestleg unntak: Susan Sontag. Sentrale intellektuelle
forfattarar i vår tid, med eit stort alvor som gjør oss klokare.
Pleijel har levd
eit langt liv med lesing og skriving, sentralt plassert i litterære krinsar.
Rammene rundt artiklane har ein snev av memoar; og ho fortel om seg sjølv som
nyfiken, men med masse ærefrykt og respekt for dei eldre forfattarane ho skriv
om. Også som syttiåring har ho desse eigenskapane, og summen av audmjuke
haldningar, omfattande kunnskapar og stor skrivekunst, blir ei sjeldan
skattkiste.
Agneta Pleijel, Litteratur för amatörer. 347 sider
Stockholm,
Norstedts, 2012
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar