Kommentar
2017: Eg har meldt fleire av romanane Britt Karin Laren har skrive om
skogfinnene, og eg kan ikkje la vera å undre meg over at desse romanane
har fått så sparsom omtale. Dette er den siste boka i serien - ho kom i
2015.
«Et
fraflyttet eller tomt hus er alltid mer enn et tomt hus, er fullt av historie,
minner....» skriv Britt Karin Larsen mot slutten av den nye romanen sin, «men
et sammenrast hus, hva er det mer enn et sammenrast hus?»
Huset som har
måtta gje etter for tunge snømassar, er Mostamägg, det vesle bruket som er
nemnd i tittelen på romanen Larsen gav ut i 2009, og som innleidde serien som
blir avslutta med denne boka, nummer sju i rekka. Bøkene handlar om skogfinnane
på grensa mellom Noreg og Sverige, sett gjennom livet til nokre få familiar i
ei lita grend.
«Kaldere mot
natten» heiter romanen, illevarslande nok. Larsen har det med å nytte
symboltunge romantitlar, og slik eg les forteljinga, er det som om slutten på
romanserien fell saman med slutten på livskrafta på Finnskogen. Skogsmaskinane
herjar i skogen, hus rasar saman eller brenn ned, ulv og bjørn gjer det
vanskeleg å halde på med husdyr, og dei
unge flyttar til byen. Biletet er rett nok ikkje heilt svart; det går framleis folk
på stiane, sjølv om det handlar om turistar eller folk som søkjer skogen for å
unngå selskap frå andre. Og lønnetreet som blei planta ved Mostamägg i den
første boka, held stand.
Tidslina for
romanen strekkjer seg frå tidleg førtital og femti år framover. Oliver frå
Havnkota er grenselos og hjelper mellom andre jødiske Ruth, som blir ein av
gjennomgangsfigurane i romanen. Det blir også Turid, dotter av ein etterkommar
av folket på Mostamägg og ein tysk soldat. Lesaren får følgje ho frå ho er lita
og fram til ho er godt vaksen, medan ho søkjer identiteten sin. Ho høyrer til
to nedrakka minoritetar på ein gong og er eit tydeleg eksempel på eitt av dei
to siktemåla Larsen har med romanserien sin. Samtidig som ho vil fortelja soga
om skogfinnane, står Larsen opp for folkeslag og grupperingar som blir hundsa
og sett ned på. Finnar, jødar, urfolk av alle slag og såkalla «tyskarungar».
Kunsten, og
vilkåra for at kunstnarar skal lykkast, er eit sidetema som må nemnast.
Diktaren Per, som også speler ei rolle i den førre romanen, blir ikkje
akseptert av sambygdingane og slit med sjølvtilliten. Han flytter til Oslo og
slumpar til å kome inn i eit miljø av litteratar, der somme set pris på han,
medan andre hånar han. Han tyr til alkoholen, og det endar ikkje bra.
Kunstnarane hos Larsen er sårbare menneske som skil seg ut frå fleirtalet fordi
dei har spesielle gåver. Dei er ikkje heva over andre; dei er avhengige av å
bli sett og oppmuntra for å kunne realisere det dei har i seg.
Finnskogen er
ikkje det mest omsungne området i vårt land, og Britt Karin Larsen har gjort
ein stor og vesentleg innsats som kronikør av livet her. Det er som seg hør og
bør at handlinga blir ført fram til vår tid – Turid er sjuande ledd i den mest
sentrale slekta – ettersom problemstillingane er så aktuelle. Situasjonen i
verda i dag, der flyktningar og andre i ein vanskeleg livssituasjon søkjer til
dei rike landa i Europa, kunne kanskje gitt stoff til enda ei bok, og eg ser
ikkje bort frå at Larsen klør etter å halde fram.
Avslutninga av dette
storverket er likevel ikkje på høgd med dei andre bøkene. Komposisjonen liknar
på dei tidlegare – mange stutte kapittel, gjerne innleidde med
ein refleksjon over temaet lesaren skal få veta meir om. Forteljaren flyttar
seg raskt mellom personar og stader, først og fremst på Finnskogen, men også til
Oslo, Stockholm og USA. Dette fungerer også denne gongen bra; Larsen har eit
stort lerret ho målar på, og ho fyller det godt. Men eg synest at ho gir kvar
einskild karakter litt for liten plass denne gongen. Turid blir meir eit døme
på ein person med en ukjend tysk soldat til far, enn ein mangfaldig karakter i
utvikling, og når forfattaren vel å inkludere den velståande jødiske kvinna
Ruth, ville det vore interessant å lære ho betre å kjenne. Det er kanskje
urettvist å seia dette, ettersom det er ein kollektivroman vi har med å gjera.
Og det handlar jo om det subjektive inntrykket til meldaren, at han opplever
romanen for mykje som ein katalog over lagnader, og for lite som eit verk der
karakterane får liv.
Uansett, etter
sju band om livet, slitet, lykka og ulykka på Finnskogen, kan eg ikkje
konkludere med anna enn at Britt Karin Larsen har skrive eit romanverk som bør
bli ståande som eit av dei sentrale i nasjonallitteraturen frå vår tid.
Britt Karin Larsen, Kaldere mot natten.
Oslo, Cappelen Damm 2015. 507.s.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar