Kommentar 2017: Denne diktsamlinga av Jan Jakob Tønseth kom ut i 2015. Eg var så heldig at eg blei spurt om å melde ho, og eg blei like forundra som dei fleste andre da Kulturrådet sa nei til å kjøpe inn boka til biblioteka.
Jeg ligger i min seng på hospitalet
from som et lam og
nylig operert.
Nå er jeg sammen sydd og
bandasjert.
Jeg våken er og er i det reale.
Jeg delirerer ikke. Månen måne er
og på mitt nattbord ingenting til pynt,
med blomster og Kong Haakon heller tynt.
Her ligger jeg og teller mine tær.
Jeg borte var. Jeg kjente ingen stikke
og skjære i meg. Alt var mørkt og øde...
Så om jeg møtte Jesus vites ikke.
På hospitalet våknet jeg og ei i Rosensale.
Og heldigvis. For det er først som døde
de fromme uafladelig sin Jesum tale, - i Rosensale.
På denne måten opnar Jan Jakob Tønseth den nye
samlinga si – «Muntre dødsdikt og andre dikt», og jubelen braut umiddelbart
laus i meldaren. Den gav seg ikkje. Til Vårt Land
seier forfattaren at han skreiv i ein poetisk raptus, og det er nett slik dei
ser ut. Overskot på adrenalin kopla med sans for form, og stødig fotfeste i
klassisk poesi. Adrenalinet i dikta set i gang adrenalinet hos lesaren.
Utgangspunktet
for samlinga er ein kreftoperasjon; forfattaren fekk påvist brystkreft, og
heldigvis for han og for litteraturen, blei han operert og heila.
Dikt
om døden er sjølvsagt dikt om livet, og munterheita er knytt til at diktaren
fekk leve. I tillegg til eigne dikt, har han også med gjendiktingar, og den
einaste muntre døde vi møter i boka er den bistre eg-stemma i eit dikt av
Baudelaire. Han seier «Meg arver ingen,
ingen gravsten ønsker jeg./ Og eg vil ha meg frabedt tårer når jeg dør./ Å be
den glupske ravn på fest så den kan meske seg/ med meg, mitt heslige kadaver,
er hva jeg akter gjøre.» Den muntre, levande Tønseth seier: «Hvem vet om liv er
best, kort eller langt?/ Jeg vet, for jeg skal ennå leve vel og lenge,/ og jeg
har fortsatt mangt å gjøre før det stenger.// Og er jeg heldig, dukker søster
Kari opp/ med dren og plaster for å stelle med den kranke/ og pleie såret i
hans overkropp.»
Dikta
er i bunden form, dei fleste av dei sonettar. Debatten for og imot rim og rytme
er avslutta for lengst, og formene lever fredeleg ved sida av kvarandre.
Det
er ikkje så mykje som er løynd i dikta – ettertanken kjem fordi det er så store
spørsmål Tønseth handterer. Han auser av alt han har. Wergeland og Brorson.
Bibelen og Baudelaire. Dokterlatin og fransk. Han skriv om kunsten å leve og
kunsten å døy. Ein stad dreg han fram slikt han set pris på i livet: «Barn,
venner, bøker, Fagervann!/ Asaleaen som nå blomstrer over all forstand», men i
neste dikt er han «høibedrøved» og trår etter at det heile skal vera over. Men
lesaren treng berre bla ei side til for å finna eit heltemotig eg som ber arra
sine med stoltheit.
Boka
er delt inn i fire bolkar, dødsdikta fyller den første og den siste. Det som
kjem mellom, er to dikt om tid og fem bibelske fantasiar, dei siste kan sjå ut
som eit framhald av den førre samlinga, «Fromme vers for enkle sjeler». Habil
poesi, men det er dødsdikta som engasjerer.
Eg
hugsar ikkje når eg sist blei så hovudstups begeistra over ei diktsamling. Det
var såpass sterkt at eg måtte finna ut om eg let meg blende av dei råkande
formuleringane, den elegante forma og dei godt turnerte kontrastane. At Tønseth
råkar meg, er ikkje rart. Eg er gammal nok til at døden er sterkt til stades i
livet og enkel nok til at eg kan bli begeistra av gode formuleringar,
kontrastar og overraskande rim. Men det som gjør lesinga til ei spesiell
oppleving, er møtet med personen, lykkeleg, sjølvironisk lidande, kjempande og
til slutt forsona med et faktum som ikkje let seg velja bort: døden.
Poesi
Jan
Jakob Tønseth
Muntre
dødsdikt og andre dikt
Cappelen
Damm 2015, . 62 sider
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar