«Dan
Turèll var vild med Clifford Brown». Når ei bok får ein tittel som denne, er
det ikkje naudsynt å drive reklame – ikkje for å nå lesarar som meg, iallfall.
For at ingen skal falle av lasset: Turèll var ein dansk kulturpersonlegdom som
levde frå 1946 til 1993. Han er nok best kjent for krimromanane sine, men burde
vore best kjent for poesien. Clifford Brown var amerikansk jazztrompetist. Han
blei født i 1930 og blei berre 25 år gammal. Dan Turèll var veldig begeistra
for han. Og Asger Schnack er begeistra for begge, og for fleire til. Boka ser
ut til å vera skriven for at andre skal bli smitta, og han lykkast godt med
denne lesaren.
Boka har fått
sjangernemninga «oppdateringar». Ein utbreidd sjanger i vår tid, og tekstane er
faktisk henta frå Facebook. Som Dan Turèll er Schnack er ein sentral person i
dansk litteratur – kanskje ein slags yngre bror. Og av alle han skriv om i
boka, er Turèll den som får mest plass. Men vi får møte fleire sentrale danske
diktarar frå vår tid: F. P. Jac, Inger Christensen, Marianne Larsen og Jørgen
Gustava Brandt, for å nemne nokre. Han er også innom den norske bokheimen.
Mellom anna presenterer han alle diktsamlingane til Rolf Jacobsen, og han syner
respekt for Kjell Heggelund. (To hamarsingar!) Det er meir jazz her enn berre
Clifford Brown. Og rock. Og mykje Bob Dylan! Han skriv om seg sjølv òg, men han
breier seg ikkje. Det er jo orda
hans som presenterer venene og heltane hans.
Denne boka er
den første eg har lese av Schnack. Men eg hugsar dikta hans frå 40 år og vel så
det attende. Frå Vinduet og Basar på syttitalet – desse rause litterære tidsskrifta
som også gjerne trykte tekstar på dei andre skandinaviske språka. Og frå skattekista
Café Existens, som kom ut i Sverige på åttitalet.
«Dan Turèll var
vild med Clifford Brown». Eg blei så glad av å lese denne boka, og den
litterære appetitten min, som er i nærleiken av oksehunger frå før, blei endå
meir stimulert. Dessutan skjer det så mye i den litterære verda, at det er
vanskelig å halde følgje. Da kan det vera godt å lesa ei bok som appellerer til
det nostalgiske, samtidig som ein får nye impulsar. Tekstane er korte, mange er
anekdotiske, og han siterer dikt i mengdevis. Boka kom på forlaget Fuglekøjen i
2014, og ho er framleis i handelen, viss ein leiter litt.
Heilt til slutt,
ein tekst frå denne litterære godteposen, for at dei som les dette, skal få smatte
litt på stilen:
«Okay,
jeg er vild med, når Bob Dylan spiller mundharmonika, jeg
er ikke anderledes enn andre mennesker. Jeg er naturligvis vild med, når han
spiller guitar (som min gamle ven, guitarbyggeren, sagde: Der er muligvis
nogle, der spiller lige så godt som Bob Dylan, men der er ingen, der spiller
bedre). Jeg er ikke idiot, jeg ved godt, hvad guitaren betyder. Men pludselig
slår det mig, at dér, hvor jeg bliver mest bevæget, vistnok er, når han spiller
klaver. Det er det, der gør New Morning
til noget særligt – og det er det, der gør ”Blind Willie McTell” til hans
bedste sang (motsig mig nu ikke, om lidt er det en anden).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar